onsdag 30 januari 2013

orolig och nervöd

De ringde från CA idag på morgonen. 8 befruktade ägg även denna gång! Så vi ändrar tiden till en fem dagars odling säger hon då! Stop och belägg! Nä vi ska sätt in i morgon enligt överenskommet med läkare säger jag då! Sen förklarar jag för henne vad som hände förra gångne. OK jag ska prata med läkern men vi kör på att ni kommer upp i morgon då. Så nu sitter jag här och är allmänt förvirrad och orolig. Ringde tillbaka för att försöka få lite förstånd i varför det inte stod i vår journal att vi skulle ha insättning på dag 2-3. Sköterskan förklarde att det inte hade registreats från de samtal vi hade med läkaren i går! Men hallå! det här kom vi ju överens om när förra försöket misslyckade. Förklarade för henna att jag vill prata med läkaren om vad de ska göra med resten av äggen och hur vår plan ser ut. tycker hon upplever mig lite jobbig men hon säger att läkaren ska ringa mig i eftermiddag...så nu väntar jag på telefonsamtal! Vet ju inte hur vi ska göra med resterande ägg! Vill helst frysa 2 på 2 dagars odling och sedan fortsätta med rfesten till 5. då har vi ju några som livlina. Är inte jätte pigg på att göra om ännu en stimulering om vi tar alla till 5 dagars och de misslyckas denna gången också! Men enligt bafrnmorskan kunde man nog inte göra så! Känner mig så förvirrad och orolig! Sen vill man inte vara till besvär samtidigt som man borde ju hålla bättre koll på vika vi är och hur vi kommit överens om att ha det! Nä är besviken på CA denna gången!

2 kommentarer:

  1. Men är det inte bättre att de odlar vidare alla till blastocyster? På så vis kan de lättare se vilka embryon som kan tänkas vara livsdugliga.

    Ett 2-dagars kan man inte säga något om rent överlevnadsmässigt, oavsett hur fint och perfekt det än ser ut. Varför ödsla tid på embryon som inte är livsdugliga?

    SvaraRadera
  2. Emma.Eftersom vi vid tidigare försök odlade vidare alla 8 ägg i 5 dagar och det misslyckades. ALla 8 delade sig för sakta. Inget dog men det var inte någon bra utvecling så tror dom (och vi) på att sätta in dom tidigare. Hur mycket de än försöker att efterlikna en livmoder är det bästa stället ändå en livmoder. Så, eftersom dom inte dog, var fel i celldelningen eller annat utan bara efetr i sin utveckling hoppas vi på att utvecklingen sak bli bättre i livmodern. Vi vågar inte chansa en gång till att inte få ett återförande!

    SvaraRadera